Hur man lagar mat på distans...

När jag väntade på bussen hem tidigare ikväll, så kom jag på den briljanta idén att ringa min käre pojkvän Nicklas och få honom att förbereda maten... Iofs så resulterade det i att han fixade allting, eftersom det gick så bra... Men man kan ju undra vad de andra passagerarna i busskuren tänkte när de bara hörde min del av samtalet...;

"- Först kan du hacka och byna löken, sen i med köttfärsen. Efter ett tag i med krossade tomater. Så kan du krydda det. Så som jag brukar göra. Sen kan du låta det puttra en stund, sen så kan du göra som så att du har i kokosmjölk i där. Fast inte än, för då kan det skära sig... "

Ja, så lät samtalet i ungefär 20 minuter. Kommer hem och maten (Det blev köttfärs klegg med mackaroner) var klar, så kändes det bara super bra. Ska nog ta detta till en vana... ;) Undrar vad Nicklas kommer tycka om det..... ^^







Hur man gör köttfärs klegg...

Du behöver:

Köttfärs (typ 200-300 gram)
1 lök. (Jag tycker om lök i maten, så jag brukar köra på en stor)
1 förpackning med krossade tomater (Vitlök)
1 burk kokos mjölk.
Salt och Peppar.

Gör som så:

Hacka och bryn på löken i en stor panna. (Använder själv en rätt stor kastrull, funkar skitbra...)
Ha i köttfärsen i den stora pannan och bryn den oxå.
Låt det ligga och gojsa en stund... Krydda med salt och peppar.
Häll sedan i krossade tomaterna och rör runt.
Låt det ligga och puttra på relativt svag värme typ en kvart.
Ha sedan i kokosmjölken, höj temperaturen på plattan och låt det koka upp.
När det kokat upp, sänk temperaturen och låt det små puttra ett tag...

Klart!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback