Thö recept...

Ett efterfrågat "recept"... ;)


Min korvstroganoff... (För en sisådär 6 portioner... ) *fniss*

Du behöver;

1-2 gula lökar. (beroende på om man tycker om mycket lök i)
1 hel falukorvs ring.
1 förpackning krossade tomater. (Brukar köra på den med vitlöks-smak)
5 dl cremefraish. (Brukar köra på den blåa, det blir så rinnigt annars tycker jag...)
Salt & Peppar efter behag.
MASSVIS MED SENAP. (Där har ni det folks, den "hemliga" ingrediensen... )

Gör som så här;

  • Skala och hacka löken, och låt den bryna i typ en kastrull.
  • Skär upp falukorven i bitar. jag brukar först dela den i runda bitar och sen dela de runda bitarna i strimlor. Ca 4 strimlor per runt bit typ. Gör som du själv vill ha det...
  • I med det bland löken och rör runt...
  • Låt det ligga och gosa runt en stund så det får ta smak av varandra och så att korven blir lite brynd den oxå.
  • Häll i krossade tomaterna, rör runt, krydda med salt och peppar efter behag...
  • Låt det gosa en stund till ;)
  • I med creme fraishen och rör runt igen. Sänk temperaturen på plattan lite grann så det inte skär sig.
  • Dra i massvis med senap. Typ en halv tub om du använder dig av tub, annars en rejäl skvätt från "flaskan"
    The more the marrier... Jag menar, jag brukar ha i massvis, och sen låta det ligga och gosa en stund innan jag rör ut det, bara för att senapen ska flyta ut ordentligt och "mjukas" upp. Om man säger så. Sen så får allt ligga och puttra lite granna innan det är dags att servera. För då tar resten av stroganoffen smak av lök, senap, salt och peppar. 
  • Kan serveras med Ris, både vanligt vitt och råris. Eller mackaroner. Fungerar lika bra det. Men ris är godast!

Lycka till vettja!

Puss och Kram!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback